Ekklesiologinen tutkielma: Seurakunta ja Israel
1900-luku
on lisännyt teologisessa keskustelussa kristillisen seurakunnan ja
Israelin
välisen
suhteen pohdintaa. Näkemyksiä löytyy toisistaan radikaalistikin
poikkeavin tavoin. Tulkintojen
kirjo on tehnyt aiheesta merkittävän ekklesiologisen
erityiskysymyksen. Jotta voimme
tarkastella näitä erilaisia suhtautumistapoja lähemmin, on
varmasti hyvä suorittaa pieni kertaus sekä juutalaisuuden ja
erityisesti juutalaisen uskonnon juurista että kristillisen kirkon
alkuvaiheista.
Ensinnäkin käsite ”juutalainen”. Nimitys tarkoitti ensin Juudan sukukunnan ja sen kuningaskunnan jäseniä (Jer.38:19, 40:11). Baabelin vankeudesta lähtien pakanakansat alkoivat kutsua kaikkia Israelin asukkaita juutalaisiksi (IRT, 1989). Teokratiaan kuuluvat käyttivät mieluummin itsestään nimeä ”israelilainen”. Käsitteellä ”juutalaisuus” tarkoitetaan taas Jumalan valitun kansan uskontoa, jollaiseksi se muovautui eksiilissä (IRT, 1989). Kun Juudan (josta myös juontuu nimi ”juutalaisuus”) valtakunta temppeleineen tuhottiin, onnistui sen kansalaiset kuitenkin säilyttämään identtiteettinsä. Oma uskonto sai entistä keskeisemmän merkityksen juutalaisten elämässä. Ympärileikkaus ja sapatinvietto säilyi, kun taas temppelimenot alkoivat muuntua synagogalaitoksen kehittymiseen (Vaahtera, 2014, 13), joka jatkui heidän parissaan vielä eksiilistä palattuaan takaisin kotimaahansa.
Uuden
Testamentin aikaan mennessä juutalaisuus oli kehittynyt
institationaaliseksi uskonnoksi. Jeesuksen maanpäällisen toiminnan,
kuoleman, ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen myötä sanomaa
hänestä julistettiin aluksi juutalaisten toimesta, pääosin
toisille juutalaisille. Monet juutalaiset tulivat uskoon. Jerusalemin
ja
koko Juudean provinssiin (Rooman valtakuntaan kuulunut Palestiinan
osa) syntyi suuria juutalaiskristittyjä
seurakuntia. Evankeliumin laajetessa pakanoillekin, pysyi aluksi
juutalaisten osuus pakanaseurakunnissakin huomattavana. Koko
Israelista tämä oli kuitenkin vain pieni osa. Kansana he torjuivat
evankeliumin. Jerusalemin tuhon v.70jKr. on nähty merkittävällä
tavalla vaikuttaneen
kristinuskon muotoutumiseen. Israel lakkasi olemasta kansakunta ja
juutalaiskristillisyys menetti omaleimaisuutensa, kun kristityt
juutalaiset liittyivät pakanakristittyihin (IRT, 1989). Kristinusko
muotoutui enenevässä määrin
pakanakristittyjen toimesta. Juutalaisten vaikutus kristinuskossa
taas väheni vähenemistään (Schaff, 1888-1893). Tämä ns.
”välirikko” on kirkkohistorian aikana ruokkinut erilaisia
käsityksiä (eri aikojen omaleimaisuuksineen) seurakunnan ja
Israelin välisestä suhteesta, sekä Israelin roolista ylipäätään
Jumalan lunastussuunnitelmassa. Kuitenkin viimeisen sadan vuoden
aikana keskustelu tämän kysymyksen äärellä on vilkastunut. Tänä
päivänä
kristinuskon sisällä voidaan nähdä olevan neljä erilaista
päänäkemystä koskien Israelin suhdetta seurakuntaan ja sen
rooliin
Jumalan
lunastusuunnitelmassa. Tutkielman tarkoitus on tehdä lyhyt katsaus
kuhunkin näistä näkemyksestä.
Ensimmäinen
esiteltävä näkemys on ns. ”premilleniaalinen
dispensationalismi”. Dispensationalismi
käsitteenä on itsessään suhteellisen nuori, mutta se on
evankelikaalisen liikkeen sisällä ohjannut ja jopa hallinnut
eskatologista keskustelua (Venema, 2012). Menetelmä sai alkunsa
J.N.Darbyn (1800-1882) kirjoituksista Isossa-Britanniassa, saaden
kuitenkin popularisoidun muotonsa Yhdysvalloissa C.I.Scofieldin
(1843-1921) kuuluisan ristikkäisviite-Raamatun myötä.
Dispensationalistisessa teologiassa Raamatun ilmoitushistoria on
jaettu seitsemään ajanjaksoon, dispensaatioon, joissa Jumala
hallitsee maailmaa erityisellä tavalla ja jotka kukin sisältävät
oman Jumalan ilmoituksen ihmiselle Hänen tahdostaan (Grudem, 2004). Vaikka
dispensaatioiden järjestyksestä ei löydy yhtä yleisesti
hyväksyttyä kaaviota, noudattaa se melkolailla seuraavanlaista
hahmotelmaa:
1)
viattomuuden aika (aika ennen lankeemusta)
2)
omantunnon aika (lankeemuksesta Abrahamiin)
3)
patriarkkojen aika (Abrahamista Moosekseen)
4)
lain aika (Mooseksesta Kristukseen)
5)
seurakunnan/armon aika (Kristuksesta tempaukseen)
6)
vihan aika (tempauksesta paruusiaan)
7)
valtakunnan aika (paruusiasta viimeiseen tuomioon)
Suuntauksen
oleellisin piirre ja merkittävin tuntomerkki on kuitenkin sen
käsitys Israelista. Klassisen
näkemyksen mukaan Jumalalla on kaksi eri kansaa, eri kohtaloineen.
Kummallekin on Jumalalla oma suunnitelmansa. Se näkee kristillisen
seurakunnan olevan taivaallinen Jumalan kansa, Kristuksen ruumis,
joka sai alkunsa Pyhän Hengen vuodatuksessa helluntaina, ja Israelin
olevan konkreettinen, kansallinen ja etninen Jumalan kansa maan
päällä. Yleisesti se näkee nykyisenä elettävänä aikana
(seurakunnan/armon aika)
Jumalan ”jäädyttäneen” suunnitelmansa Israelin suhteen. Nyt on
pakanaseurakunnan kokoamisen aika, joka tapahtuu evankeliumin
julistuksen kautta aina ylöstempaukseen asti. Kun Kristus tulee
takaisin, Hän jatkaa Vanhan testamentin puolella aloitettua
suunnitelmaansa Israelin suhteen. Tällöin Vanhan testamentin profetiat
toteutuvat kirjaimellisesti konkreettisessa Israelissa (Grudem, 2004;
Venema, 2012). Tuhatvuotisessa valtakunnassa Israel hallitsee
maanpäällisenä Jumalan kansana ”malli-valtiona” toisille
valtioille, seurakunnan ollessa silloin taivaassa. Vaikka
dispensationalismi opettaa kahdesta eri Jumalan kansasta, on hyvä
kuitenkin lisätä, että heidän mukaan ihmisen pelastus
mahdollistuu yksin uskomalla Jeesukseen (Venema, 2012). Mainittakoon
lisäksi se, että nykyisen dispensationalismin sisällä esiintyy
useita näkemyseroja sen opinkappaleiden suhteen. Ns. ”progresiivinen
dispensationalismi” on saanut paljonkin kannatusta. Se ei tahdo
tehdä niin jyrkkää eroa seurakunnan ja Israelin välillä, vaan
nähdä ne yhtenä Jumalan kansana, jotka yhdessä hallitsevat
tuhatvuotisessa valtakunnassa (Grudem, 2004).
Toinen
koulukunta on ns. traditionaalinen reformoitu näkemys, joka vastoin
edellistä näkemystä
korostaa Jumalan yhtä, yhtenäistä kansaa. Kun dispensationalismi
sanoo seurakunnan syntyneen helluntaina, reformoitu koulukunta lähtee
siitä liikkeelle, että seurakunta on aina ollut olemassa, eikä
siten tee erotusta seurakunnan ja Israelin välillä. Teologi Wayne
Grudem tuo esille teoksessaan Systematic Theology (2004), että niin
protestanttiset kuin katolisetkin teologit ovat sanoneet seurakunnan
pitävän sisällään niin Vanhan testamentin kuin Uuden testamentin
uskovat, kaikkien ollen siis samaa Kristuksen ruumista. Näin
nykyinen seurakunta ei olisi ”keskeyttänyt” Jumalan aiempaa
toimintaa Israelin kanssa, vaan se toimii jatkeena Vanhan testamentin
ilmoitukselle Jumalan kansasta. Seurakunta on Jumalan valittua kansaa
Israelin tavoin.
Louis
Berkhof tuo saman esille myös omassa systemaattisen teologian
esityksessään (1971). Seurakunta on hänen mielestään ollut aina
olemassa. Hän aloittaa selontekonsa patriarkaaliselta ajalta,
kulkeutuen Mooseksen ajan myötä aina Uuden testamentin aikaan.
Patriarkaalisella ajalla uskovien perheet muodostivat seurakunnan,
perheen pään toimiessa sen ”pappina”. Mooseksen ja lain aikana
seurakunta-kösite laajeni koskettamaan perheistä ja heimoista koko
valtiota kattavaksi. Vaikka seurakunta rajoittui vielä käsittämään
ainoastaan Israelin kansaa, oli siinä nähtävissä kuitenkin
seurakunnan olemus Jumalan kansana. Uuden testamentin aikana olemus
säilyi samana. Kristuksen työ sai aikaan kuitenkin sen, että
kansallinen rajoitus väistyi ja tilalle tuli universaali luonne.
Berkhofin mukaan dispensationalistit antavat liikaa painoarvoa
uustestamentilliselle käsitteelle ”Kristuksen ruumis” unohtaen,
että seurakuntaa kutsutaan Uudessa testamentissa myös Vanhan
testamentin käsittein, kuten ”Jumalan temppeli” (1Kor.3:16,17;
2.Kor.6:16; Ef.2:21) ja ”Israel” (Gal.4:26: Hepr.12:22). Berkhof
siteeraa vielä Belgialaista tunnustusta ja Heidelbergin
katekismusta, jotka molemmat puhuvat seurakunnan olemassaolosta
maailman alusta sen loppuun asti (BC, art.27; HC, LD 21-54).
Tähän
väliin on syytä tehdä pieni tarkennus. Vaikka reformoitu näkemys
sanookin seurakuntaa ”uudeksi Israeliksi”, sitä ei kuitenkaan
pidä sekoittaa ns. korvausteologiaan. Reformoitu näkemys sanoo
seurakunnan olevan Israelin kanssa tehdyn liiton ”täydentäjä”,
eikä niinkään sen ”korvaaja”. Lankeemuksen tapahduttua koko
ihmiskunta tuli kirotuksi ja tarvitsi näin lunastajaa. Vanhassa
testamentissa Jumalan muodollinen liitto Abrahamin kanssa tähtäsi
yhteen liittoon: liittoon Jeesuksessa Kristuksessa (Venema, 2012).
Liitto Abrahamin kanssa sisälsi lupauksen kaikille kansoille
(Gen.12:3; 18:18; 22:18) ja se sai täyttymyksensä Kristuksessa,
koskien niin juutalaista kuin pakanaakin (Gal.3:16, 26-29). Tämä
on nähtävissä useissa Uuden testamentin kohdissa, mm. sellaisissa
joissa joko kirjoittaja siteeraa Israelia
kuvaavaa Vanhan testamentin tekstijaksoa, antaen sille siten
täyttyneen kuvauksen seurakunnassa (Hoos.1:6-2:2 → Room.9:24-26);
seurakunnalle annetaan selkeitä Vanhassa testamentissa Israeliin
liitettyjä nimiä (1.Piet.2:4-10 - ”hengellinen huone”, ”pyhä
papisto”, ”valittu suku”, ”pyhä heimo”, ”omaisuuskansa”)
tai seurakunnan yhtenäisyys juutalaisen ja pakanan välillä tuodaan
suorasti esille (Ef.2:11-22). Apostoli Paavali kirjeessään Rooman
seurakunnalle sulkee ympyrän kirjoittaessaan Abrahamista:
”Hän
sai ympärileikkauksen merkin sinetiksi uskonvanhurskaudesta... jotta
hän
olisi
kaikkien niiden isä, jotka ympärileikkaamattomana uskovat, ja jotta
vanhurskaus
luettaisiin heillekin. Näin
hänestä
on tullut myös... ympärileikattujen
isä,
jotka... myös vaeltavat sen uskon jälkiä, joka meidän isällämme
Abrahamilla
oli... Näin lupaus pysyy lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan
sille,
joka perustautuu lakiin, vaan myös sille, jolla on Abrahamin usko.
Hän on
meidän
kaikkien isä.”
(Room.4:11,12,16).
Kolmas
näkemys on nimeltään ns. dual-liittoteologia. Tässä korostetaan
kahta erillistä liittoa,
yhtä Jumalan ja Israelin välillä ja toista Jumalan ja seurakunnan
välillä. Tämä protestanttisissa
ja jopa roomalaiskatolisissa piireissä kannatustaan nostattanut
näkemys korostaa näiden kahden liiton erillisyyttä. Tämä
tarkoittaa sitä, että pelastus uskon kautta Kristukseen koskee
ainoastaan pakanoita, kun taas liitto Israelin kanssa pysyy erillään
seurakunnasta, toimien vanhemman liiton pohjalta. Näin ollen
Israelia ei koskisi ne liittoehdot, jotka seurakunnalle on annettu
Kristuksessa. Näkemystä on perusteltu mm. huolestuneena
vastalauseena kasvavalle anti-semitismille kristinuskon piirissä.
Tämän näkemyksen mukaan juutalaisten parissa ei tarvitsisi
evankeliointia jotta
dialogi kristinuskon ja juutalaisuuden välillä voisi parantua
(Venema, 2012.)
Viimeisenä
näkemyksenä tuon esille jo reformoitua näkemystä tarkastellessa mainitsemani
korvausteologian, viralliselta nimeltään ”supersessionismi”.
Tämä suuntaus nimensä
mukaisesti opettaa, että seurakunta on korvannut Israelin paikan
Jumalan pelastussuunnitelmassa,
koska juutalaiset eivät ottaneet Jeesusta vastaan luvattuna
Messiaanaan. Vaikka evankeliumi kuuluu kaikille, Jumalalla ei
kuitenkaan ole erityistä suunnitelmaa Israelin suhteen. Seurakunta
on yksi, todellinen ja hengellinen Israel, joka ei jätä sijaa
millekään toiselle erilliselle kansalle. Jumala ei toimi enää
Israelin kautta (Venema, 2012.)
Näiden
esitysten lisäksi tahdon nostaa myös kaksi Israeliin liittyvää
erityiskysymystä, koskien
Israelin nykyistä valtiota ja Israelin tulevaisuutta, erityisesti
Roomalaiskirjeen 11. luvussa.
Ensinnäkin, mitä tulee nykyiseen Israelin valtioon, jakaa sekin
mielipiteitä kristinuskossa
ja jopa evankelikaalisissa piireissä edellisen kysymyksen tapaan.
Koska juurikin dispensationalismissa Israel nähdään kansallisena
ja etnisenä ryhmänä, on tämä heidän parissa saanut aikaan myös
Israelin valtion poliittisen tukemisen. Nykyisen valtion
itsenäistyminen vuonna 1948 nähdään profeetallisten
tekstien täyttymisenä, joissa puhutaan juutalaisten
ennalleenasettamisesta omaan maahansa aikojen lopussa. Toisena
tulkintana evankelikaalien piireissä on käytetty Jumalan
liittouskollisuuttaan kansalleen ja heid.n maalleen. (Gen.17:7,8;
Jer.31:35,36). Jotkut taas vetoavat enemmän historiallisiin,
juridisiin
ja moraalisiin syihin kuin raamatullisiin tai teologisiin
näkökohtiin. Lopulta jotkut vetoavat korvausteologiaan, perustellen
nykyisen Israelin valtion olevan ennemmin sekulaarinen kuin
raamatullinen. He väittävät myös, että mikäli Israelia tuetaan
aktiivisesti, ei silloin toteudu oikeudenmukaisuus palestiinan
arabeja kohtaan.
On syytä todetakin jälkimmäisen argumentin
osittainen aiheellisuus. Israelin poliittinen tukeminen on
dispensationalistien parissa ollut lähes kritiikitöntä, koska
Israelin arvostelemisen on
pelätty olevan Jumalan tahdon vastaista (McGrath, 2000). On syytä
kuitenkin erottaa Israelin valtion raamatulliset oikeudet
oikeudenmukaisuuden toteuttamisesta. Eskatologia ei korvaa
oikeudenmukaisuutta. Niin kuin ei pidä hyväksyä kaikkia
kristittyjen tekemisiäkään,
niin ei tule hyväksyä myöskään kaikkia Israelinkaan tekemisiä.
Erityisasema Jumalan pelastussuunnitelmassa ei anna oikeutta kohdella
ketään epäoikeudenmukaisesti (Ruokanen,1997). Mitä
Raamattu antaa ymmärtää Israelin tulevaisuudesta (Room.11), on se
ennemminkin
osoitus Jumalan uskollisuudesta juutalaiskansaansa kohtaan, eikä
siten tarkoitus ole tehdä itse kansasta niinkään palvonnan
kohdetta.
Tästä
onkin
luontevaa siirtyä toiseen erityiskysymykseen, mikä koskee Israelin
tulevaisuutta. Vaikka reformoidut eivät tee
erotusta Israelin ja seurakunnan välillä
dispensationalistien tavoin, vaikuttaa joissakin reformoitujen
piireissä näkemys, jonka mukaan Israelia kohtaa aikojen lopulla
suuri kääntymys: ”Paatumus on kohdannut osaa Israelista ja se
kestää, kunnes täysi määrä.
pakanoita on tullut sisälle. Sitten koko Israel on pelastuva...”
(Room.11:25,26). Israel on pelastuva samalla tavoin kuin pakanatkin.
Kristus-perustus koskee heitäkin. (Erickson, 2006). Kyse ei ole siis
jonkun uuden erillisen yhteisen
perustamisesta, vaan ”oksastamisesta” takaisin omaan öljypuuhunsa
(Room.11:24). Juutalaiset palaavat takaisin vanhaan asemaansa ja ovat
siten yhtä ruumista Kristuksessa pakanoiden kanssa (Grudem, 2004).
Olen
tässä tutkielmassani käynyt läpi erilaisia teologisia
lähestymistapoja koskien Israelin ja
seurakunnan välistä suhdetta, sekä pintaraapaisten joitakin
Israeliin liittyviä
erityiskysymyksiä.
Ei voida kiistää, etteikö ”Israel” käsitteenä vaikuttaisi
tavalla tai toisella kristilliseen
uskonoppiin seurakunnasta, viimeisistä ajoista ja pelastuksesta.
Teema on laaja ja keskustelu elää. On melkeinpä mahdottomuus lukea
Raamattua, joutumatta ottamaan kantaa Israeliin ja sen rooliin
Jumalan pelastussuunnitelmassa, sen suhteesta seurakuntaan tai jopa
sen nykyiseen valtion oikeudellisuuteen. Onko kristinuskon
juutalaisilla juurilla merkitystä? Onko Jumalalla erillinen
lunastusohjelma sekä Israelille, että seurakunnalle? Vai kokoaako
evankeliumi kaikista kansoista, heimoista ja kielistä Jumalalle
yhden maailmanlaajuisen perheyhteisön? Ja onko nykyisellä Israelin
valtiolla yhteyttä millään tavalla seurakuntaan?
Viimeiset
kommentit
jätän
teologille ja pastorille, Cornelius Venamalle sekä apostoli
Paavalille:
”Meneillä
oleva keskustelu Israelista ja seurakunnasta tarvitsee apostolin
(Paavalin)
tasapainon, erottamatta Israelia ja seurakuntaa toisistaan sekä
syrjäyttämättä
Israelia seurakunnan tieltä.”
”Minä
en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi
jokaiselle,
joka
uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.”
(Room.1:16)
Liitteet
Belgialainen
tunnustus:
Art.
27. Uskomme ja tunnustamme yhden katolisen tai yleisen kirkon, joka
on pyhä yhteisö. Se on kaikkien tosi uskovien kristittyjen kokous;
he odottavat koko pelastustaan yhdessä Jeesuksessa Kristuksessa;
heidät on pesty hänen veressään; heidät on pyhitetty ja
sinetöity Kristuksen Hengen kautta. Kirkko
on ollut olemassa maailman alusta saakka ja se kestää maailman
loppuun asti tehden ilmeiseksi sen, että Kristus-kuningas on
iankaikkinen eikä hän saata olla ilman alamaisia.
Jumala puolustaa tätä pyhää kirkkoa koko maailman raivoa vastaan.
Välillä kirkko näyttäytyy ihmisten silmissä hyvin pienenä,
lähes hävinneenä, niin kuin Ahabin vaarallisena aikana, jolloin
Herra jätti hänelle 7000 miestä, jotka eivät kumartaneet
Baalille. Tämä pyhä kirkko ei rajaudu yhteen paikkaan eikä
tiettyyn ihmisjoukkoon, vaan se on levinnyt ja hajautunut kaikkialle
maailmaan. Samalla se on kuitenkin liittynyt yhdeksi sydämissä ja
tahdoissa, uskon voimasta, yhdessä ja samassa Hengessä.
Heidelbergin
katekismus (vapaa käännös):
LD
21-54 Mitä uskot koskien pyhää, katolista, kristittyä kirkkoa?
Minä
uskon, että Jumalan
Poika, maailmanajan alusta sen loppuun asti,
kokoaa, puolustaa ja säilyttää itselleen ihmiskunnasta Henkensä
ja Sanansa kautta, todellisen uskon yhtenäisyydessä, valitun
seurakunnan
iankaikkista elämää varten. Ja minä uskon, että minä olen ja
tulen ikuisesti pysymään sen elävänä jäsenenä.
Westminsterin
iso katekismus (vapaa käännös):
#191.
Mitä me rukoilemme toisessa anomuksessa (Isä meidän -rukouksessa)?
Toisessa
anomuksessa, (mikä on 'tulkoon sinun valtakuntasi') tunnustaen
itsemme ja koko
ihmiskunnan
kuuluvan luonnostaan synnin ja saatanan vallan alle, me rukoilemme,
että synnin ja saatanan valtakunta tuhoutuisi, evankeliumi leviäisi
koko maailmaan, juutalaiset
kutsuttaisiin,
pakanoiden täysi määrä tulisi sisälle; kirkossa olisi
evankeliumin virkailijoita, se olisi puhdistettu turmeltuneisuudesta,
hyväksytty ja säilytetty valtion viranomaisten taholta: Kristuksen
määröykset tulisi täysin toimitettua ja tehtyä tehokkaiksi
käännyttämään
niitä, jotka yhä ovat synneissään, ja olemaan vahvistukseksi,
lohdutukseksi ja rakennukseksi niille, jotka ovat jo kääntyneet:
että Kristus hallitsisi sydämissämme täällä, ja jouduttaisi
toista tulemistaan, ja meidän hallitsemistaan hänen kanssaan, ett.
hän voisi olla tyytyväinen tuodessaan voimansa valtakunnan koko
maailmaan, mikä parhaiten johtaisi tähän loppuun.
Lähteet:
Berkhof,
L. 1971. Systematic Theology. London: The Banner of Truth Trust.
Erickson,
M. J. 2006. Christian Theology. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
ESV
Study Bible. 2008. Wheaton: Crossway.
Grudem,
W. A. 2004. Systematic Theology: An Introduction to Biblical
Doctrine. Leicester,
England;
Grand Rapids, MI: Inter-Varsity Press; Zondervan Pub. House.
Iso
Raamatun tietosanakirja. 1989. Östervåla: Ristin Voitto ry.
McGrath,
A. E. 2000. Modernin teologian ensyklopedia. Jyväskylä: Kirjapaja
Oy.
Raamattu.
2012. Raamattu Kansalle ry.
Ruokanen,
M. 1997. Ydinkohdat. Juva: WSOY.
Saarinen,
R. 2009. Reformaation tunnustukset. Helsinki: Hakapaino Oy.
Schaff,
P. 1888-1893. History of the Christian Church.
Vaahtera,
T. 2014. Israelin historia, kurssimateriaali. Suomen teologinen
opisto.
Venema,
C. P. 2012. The Church and Israel: The Issue. Tabletalk Magazine.
Ligonier Ministries and R.C. Sproul. ˝ www.ligonier.org/tabletalk.
Teksti pohjautuu ekklesiologian kurssilla pitämääni luentoon seurakunnan ja Israelin välisestä suhteesta (Suomen teologinen opisto, syksy 2015).
Kommentit
Lähetä kommentti