Kristologinen tutkielma: feministinen kristologia
FEMINISMI YLEISESTI
Aatteena
feminismi on tullut merkittäväksi osaksi länsimaista kulttuuria.
Kyseessä on maailmanlaajuinen liike, joka pyrkii naisten
vapauttamiseen luomalla tasa-arvoa yhteiskunnan keskellä (aiemmin
liike tunnettu nimellä ”naisten vapautusliike”). Liike näkee
historiallisesti naisen aseman alistettuna ja on siksi kohdistanut
kritiikkinsä erityisesti traditionaalisiin sukupuoli-käsityksiin.
Tämä on ajanut liikkeen ristiriitaan mm. monien uskontojen kanssa.
Kristinuskoon suunnattu kritiikki koskee pääosin tulkintaa naisen
olemuksesta Jumalan kuvana että naisille annettua toissijaista
roolia miehen rinnalla.
Feministisen liikkeen historiaa voidaan kuvata kolmella aallolla. Ensimmäisen aallon nähdään alkaneen n.1830-luvulla, jolloin alettiin puuttumaan rotu- ja sosiaalisiin oikeuskysymyksiin. Seuraavan aallon nähdään ilmenneen 1960-luvulla, joka oli edeltävää aaltoa radikaalimpi. Se keskittyi pääosin sukupuolten välisen tasa-arvon rakentamiseen niin kulttuurillisessa, poliittisessa, sosiaalisessa ja uskonnollisessa kontekstissaan. Kolmannen aallon nähdään alkaneen 1990-luvulla, joka entistä radikaalimmalla tavalla on pyrkinyt ajamaan naiseuden itsetuntemusta. Erityisesti länsimaissa tämä on johtanut voimakkaaseen irtaantumiseen kristillisistä arvoista. Aatteena feminismi on nykyään monimuotoinen, saaden omat erityispiirteensä erilaisten kulttuurillisten kontekstiensa sävyttämänä (esim. musta feminismi).
FEMINISTINEN TEOLOGIA
Vaikka
feministisen teologian alkuperä onkin sen maailmanlaajuisessa
liikkeessä, kristillisen feminismin juurten voidaan nähdä yltävän
protestanttisen reformaation aikaan. Ajatus tradition arvovallan
hylkäämisestä Raamatun arvovallan rinnalla johti valistuksen
aikaan mennessä tradition totaaliseen hylkäämiseen. Yksilön
oikeus lukea ja tulkita Raamattua ilman muita auktoriteetteja nähdään
pitäneen siemenen naisten roolille kristillisessä yhteisössä.
1600-luvulla alkoivatkin ensimmäiset naiset vaatimaan oikeuksia
saarnata ja opettaa.
Feministinen
teologia katsoo sekulaarin vertaisensa tavoin naisen olevan alistettu
ja syrjitty eri elämän että yhteiskunnan aloilla. Omalla tavallaan
se on eräänlainen vapautuksen teologian muoto. Siinä missä
vapautuksen teologia ottaa kantaa yleistä sortoa vastaan, on
feministinen teologia keskittynyt samaan ongelmaan naisnäkökulmasta.
Sen päämääränä on tasa-arvoinen kieli puhuttaessa Jumalasta
että ihmisestä sekä saada naisille pappisvihkimys. Se kohdistaa
kritiikkinsä erityisesti siihen traditioon, millaisena nainen on
yleisesti nähty kristinuskon sisällä. Ensimmäisten vuosisatojen
aikoina naisia on syytetty Eevan synnistä ja heidät on tämän
vuoksi nähty vaarallisen aistillisina olentoina. Toisaalta naisia on
idealisoitu miestä paremmaksi moraalilta, jotka lapsen tavoin
tarvitsevat suojaa elämässään. Koska tämäntyyppiset ajatukset
johtivat siihen, että synti ja paha liitettiin erityisesti naiseen,
naisten ei katsottu olevan täysin Jumalan tai Kristuksen kuva,
eivätkä he siten voineet johtaa seurakunnassa saarnaajina,
opettajajina tai pappeina. Vaikka feminististen tutkijoiden mukaan
naisia olisi kirkkohistoriassa esiintynyt johtoasemissa, nähdään
kristinuskon kielen kuitenkin estävän naisten hyvinvointia.
Radikaalimmat suuntaukset ovatkin sanoneet, että naisten tulisi
esimerkiksi hylätä kristinusko kokonaan tai sitten elvyttää
sellaisia jumalataruskontoja, jotka korostaisivat feminiinistä
kieltä. Feministisen teologian yksi päätavoitteista onkin
erilaisten kristillisten sanontojen arviointi, jotka tulisi tulkita
naisnäkökulmasta (mm. Jumala/tar; naisten kokemukset synnin
luonteesta; kristologia).
Feministinen
teologia ei ole itsessään täysin yhtenäinen. Sen sisältä
voidaan erottaa kolme erillistä suuntausta, joiden omat
muotoutumiset alkoivat noin 1980-luvulla. Puhutaan radikaalista
feminismistä, uusfeminismistä (tai
reformifeminismistä)
ja evankelikaalisesta feminismistä (toiselta
nimeltään egalistarismi).
Vaikka suuntaukset jakavat pohja-aatteenaan ehdottoman feminismin,
teologialtaan ne ovat varsin toisistaan poikkeavia. Mitä
tulee esimerkiksi näkemykseen Raamatusta, radikaali
feminismi hylkää Raamatun
patriarkaalisena että seksistisenä teoksena, jolloin
tulkintaa
tehdään feminiinisen
uskonnollisen kokemuksen kautta.
Uusfeminismi kieltää
edellisen tavoin Raamatun jumalallisen inspiraation että arvovallan
mutta käyttää sitä teologiansa lähteenä. Evankelikaalinen
feminismi sitä vastoin hyväksyy
Raamatun inspiraation ja arvovallan, nähden sen oikein tulkittuna
opettavan täysin sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Kristillinen
feministinen ajattelu ulottaa pohdintansa seksismin ohella myös
rotu- ja luokkajaotteluun, keskittyen pohtimaan kysymystä naisten
asemasta
kaikissa roduissa ja luokissa. Jotkut feministiteologit ovat
sanoneetkin, että naisten alisteisesta asemasta juontaa juurensa
kaikki muut historiassa ilmenneet sortojärjestelmät.
FEMINISTINEN KRISTOLOGIA
Ajatus
Jumalan sukupuolisuuden kritisoimisesta ei ole uutta. Mm. Gregorius
Nazianzilainen (329-390) kritisoi aikanaan ajattelua kolminaisuuden
persoonien sukupuolistamisesta. Ajan mittaan Jumalasta puhuminen
miespuolisin termein on nähty syynä naisten sortoon kristinuskon
sisällä. Feministiteologi Rosemary Radford Ruetherin mukaan juuri
kristologia on seksismin varsinainen perusta kristinuskossa.
Elizabeth Johnsonin mukaan Jeesuksen miehisyyttä on käytetty
toisinaan teologisena perusteluna uskomukselle, että vain mies voi
olla Jumalan kuva tai että vain miehet voivat tarjota sopivia
analogioita kuvaamaan Jumalaa. Toiseksi Kristuksen miehisyyttä on
käytetty osoittamaan, että juuri mies on ihmisyyden normi ja nainen
vastaavasti vähemmän ihminen. Vastauksena tällaisille väitteille
on annettu, että Kristuksen miehisyys tulisi nähdä yhtä
sattumanvaraisena kuin hänen juutalaisuutensa tai ammattinsa.
Kysymys Kristuksen miehisyydestä ihmiskunnan pelastajana on sitä
vastoin herättänyt paljonkin kysymyksiä. Naomi Goldenberg onkin
todennut seuraavaa:
Jeesus Kristus ei voi symboloida naisten vapautusta. Kulttuuri, joka ylläpitää maskuliinista kuvaa Jumalastaan, ei salli yhteisön naisten kokea olevansa samanarvoisia miesten kanssa. Jotta naisten vapautuksen teologiaa voidaan kehittää, feministien tulee jättää Kristus ja Raamattu taakseen.
Feministisen
teologian kolme suuntausta lähestyvät
niin tätä, kuin muitakin kristologisia kysymyksiä omista
näkökulmistaan. Radikaali
feminismi
hylkää ajatuksen Raamatun jumalallisesta arvovallasta, eikä
käytä teologiansa lähteenä niinkään Raamatun tekstejä. Tämän
lisäksi
sen
sisällä kielletään Kristuksen jumaluus, syntien sovitus ristillä
että
ylipäätään kristinuskon historiallinen todenperäisyys. Näin
ollen se pohtii naisen asemaa yhteiskunnassa siitä käsin, mitä
kristinuskon nimissä naisille on tehty, jolloin juurikin Kristuksen
miehisyys nähdään esteenä sukupuolten välisen tasa-arvon
toteutumiselle.
Uusfeminismi
käyttää Raamattua teologiansa lähteenä mutta pyrkii uudistamaan
sen patriarkaalista sisältöä tekstien uudelleentulkinnalla. Tämän
liikkeen sisällä näkemykset Kristuksesta sen sijaan vaihtelevat.
Ne, jotka pitävät Jeesusta
”feministinä”, näkevät hänen olleen
Sofian
(ts. viisauden, jossa Sofia-Jeesus Jumalan henkilöitymä) profeetta,
joka tarjosi
ainutlaatuisen ilmoituksen todellisesta ihmisyydestä, aloittaen
juutalaisuuden sisällä uudistusliikkeen ja perustaen
tasa-arvoisen
opetuslapseuden miesten ja naisten välillä. Liikkeen
sisällä näitä näkemyksiä on kuitenkin kritisoitu kristillisen
alkuperän feministiseksi myytiksi. Jeesuksen nähdään ennemminkin
vahvistaneen perinteisiä sukupuolikäsityksiä.
Evankelikalisessa
feminismissä
Jeesus nähdään ”vallankuomouksellisena egalitaristina”,
joka
poikkesi aikansa rabbiinisuudesta suhteessa naisiin. Hänen nähdään
antaneen naisille seuraajiensa joukossa sellaista huomiota ja asemaa,
joka puhuu voimakkaasti sukupuolten välistä hierarkiaa vastaan.
Hänen julistuksensa pukeutuu feministiseen vapautuksen teologiaan,
huipentuen ristinkuolemaan, joka samalla oli myös patriarkalismin
kuolema. Näitä näkemyksiä on kritisoitu toisten
feministiteologien toimesta, jotka näkevät ettei Jeesus tullut
Raamatun tekstien mukaan perustamaan egalitaristista yhteisöä.
ARVIOINTIA
Niin
kristikunnan kuin koko ihmiskunnan historia osoittaa kiistattomasti,
että naiseus on toisinaan ollut väärinymmärrettyä. Tämä on
johtanut ajoittaiseen naisten aliarvostamiseen että jopa
suoranaiseen sortoon. Epäkohtiin puuttuminen on todella ollut
tarpeen ja paljon on saatukin aikaan. Mutta paljon on yhä
korjattavaakin. Kehityskulku ei ole saavuttanut vielä kaikkia
naisten oikeuksia. Perehtyessäni feministiseen teologiaan suorastaan
hätkähdin niitä näkemyksiä, mitä naisista on esitetty. On
kuitenkin syytä muistaa, että niin feminismin kuin erityisesti
feministisen teologian esittämä kritiikki kohdistuu yleisesti
historialliseen valtavirta-kristillisyyteen, jossa ei sen kummemmin
ole eritelty kristillisiä traditioita tai suuntauksia toisistaan.
Monet kritiikin kohteeksi joutuneet näkemykset juontavat juurensa
ensimmäille vuosisadoille että keski-ajalle. En ollenkaan ihmettele
sitä kritiikkiä, mitä kristinusko on osakseen saanut (vai voisiko
sanoa että kristinuskon nimissä esitetyt näkemykset). Ajatus
naisen toiseudesta Jumalan kuvana tuntuu vieraalta ja kaukaiselta ja
siksi mielestäni onkin ollut tarpeen, että näitä näkemyksiä on
toden teolla haastettu ja pyritty tietoisesti muuttamaan.
Mutta
mistä feministisessä teologiassa ja tässä kohden myös sen
kristologiassa on oikein kysymys? Vastauksia tarjoaa kolme erilaista
suuntausta: radikaali feminismi, uusfeminismi ja
evankelikaalinen feminismi.
Itsessään nämä erilaiset suuntaukset keskenään osoittavat, että
feministisen teologian sisällä vallitsee jännite, joka koskee
erityisesti Raamatun olemusta ja luonnetta. Käsitys Raamatusta ohjaa
voimakkaasti teologian tekemistä. Kristillisestä näkökulmasta
katsottuna radikaali feminismi
sulkee itsensä kristinuskon ulkopuolelle pitämällä kristinuskoa
myyttinä, hyljäten siten
Raamatun arvovallan ja Jeesuksen persoonan. Teologiaa rakennetaan
puhtaasti feministisistä uskonnollisista kokemuksista, jossa
uskonnollinen vapautuminen voidaan löytää esimerkiksi
vaikkapa antiikin
naisjumaluuteen perustuvista uskonnoista.
Uusfeminismi on näistä
kolmesta suuntauksesta hajanaisin, sillä sen sisältä
ei löydy
selkeää konsensusta esimerkiksi
Kristuksen persoonasta ja hänen vaikutuksestaan. Joidenkin mielestä
Jeesus
oli feministisen uudistusliikkeen alullepanija, kun taas toiset
kritisoivat tätä näkemystä
kristillisen alkuperän
feministisenä myyttinä. Ajatus ”feministi-Jeesuksesta” nähdään
tulevan muualta kuin Raamatun aineistosta.
Evankelikaali
feminismi, toiselta nimeltään
egalitarismi, pyrkii
teoriassa toteuttamaan Raamattu-uskollista,
historiallis-kieliopillista
tulkintaa, tunnustaen
Raamatun jumalallisen inspiraation sekä sen arvovallan. Eksegetiikan
tähtäimessä on kirjoittajan
intention selvittäminen, jonka tulee ohjata tekstin tulkintaa ohi
lukijan esiymmärryksen. Perehtyessäni laajemmin egalitaristiseen
ideologiaan huomasin kuitenkin, kuinka se usein käytännössä
lankeaa oman feministisen agendansa vietäväksi Raamatun tekstien
äärellä. Esimerkiksi monet evankeliumitekstit, jotka kertovat
Jeesuksen ja naisten välisistä kohtaamisista, on nähty oikeuttavan
naisten mahdollisuutta johtaa
seurakunnassa, vaikka tekstit
eivät sellaisenaan niihin
liittyisikään. Monet
tulkinnat lepäävät historiallisten konstruktioiden että
kultturillisten olettamusten varassa, joiden käyttö sellaisenaan
absoluuttisina lähteinä on kyseenalaista. Esimerkiksi ajatus
naisten asemasta ensimmäisen vuosisadan juutalaisuudessa on
yleistetty liiaksikin. Raamatuntutkimuksessa
tulee olla varovainen viemään johtopäätöksiä liiaksi
oletettujen historiallisten rekonstruktioiden varaan.
Mielenkiintoista onkin, että esimerkiksi uusfeministisessa
Raamatuntutkimuksessa saatu historiallinen data on johtanut täysin
päivastaiseen tulkintaan.
Ehkäpä
oleellisin kysymys kristologiselta kannalta onkin: oliko Jeesus
feministi? Ajatus jakaa
mielipiteitä feministisen teologian parissa. Ääripäinä
mainittakakoon radikaalin feminismin
näkemys, jonka mukaan Jeesus oli patriarkaalinen, kun taas
egalitarismi näkee
hänet ”vallankumouksellisena egalitaristina”. Kuten
jo aiemmin mainitsinkin, taustalla ovat erilaiset lähtökohdat
siinä, minkälaisena teoksena Raamattu ylipäätään nähdään.
Myöskin tutkimusmetodit poikkeavat toisistaan. Näistäkin
huolimatta selvää on, etteivät molemmat näkemykset voi yhtä
aikaa olla oikeassa.
Feministitutkija Mary Ann Tolbertin mukaan feministinen lähtökohta
Raamatun teksteihin on itsessään paradoksaalinen, sillä samalla
kun sitä kritisoidaan patriarkaalisuudesta, sitä käytetään myös
feministisen teologian lähteenä. Se, mitä nämä kolme suuntausta
jakavat keskenään, on feminismin ehdoton aate, joka enemmän tai
vähemmän ohjaa Raamatun tulkintaa. Ajatus
Raamatun arvovallasta että täydellisestä sukupuolten välisestä
tasa-arvosta eivät siten mielestäni toimi yhtä aikaa
hermeneutiikassa.
Mielestäni
Jeesus ei ollut sovinisti, mutta ei myöskään feministi. Näen
Jumalan luoneen niin miehen kuin naisen yhtä lailla kuvakseen, jotka
langettuaan syntiin ovat yhtä syntisiä mutta myös yhtä lailla
osallisia lunastuksesta, ollen yhtä paljon ’elämän armon
perillisiä’. Kuitenkin Jumala loi miehen ja naisen välisen
suhteen (ensisijaisesti avioliitossa, mutta ei pelkästään siinä)
heijastamaan ensinnäkin sitä monimuotoista, toisiaan täydentävää
suhdetta, mikä kolminaisuuden sisällä vallitsee (Isä ei ole
Poika, eikä Poika ole Isä, mutta ovat silti yhtä ja samaa Jumalaa
yhtä paljon, joilla on eri roolit/tehtävät toisiinsa nähden) sekä
toiseksi kuvaamaan sitä, minkälainen suhde Kristuksen ja hänen
seurakuntansa välillä vallitsee. Lankeemus vääristi nämä
Jumalalta saadut kauniit lahjat ja kääntyivät siten itseään
vastaan. Tästä johtuen naiset ovat joutuneet kärsimään sen
seurauksista aina näihin päiviin asti. Vain Kristuksessa nämä
lahjat löytävät omat, toisiaan täydentävät paikkansa. Me miehet
olemme anteeksipyynnön velassa naisille. Olemme käyttäneet Jumalan
antamaa tehtäväämme väärin.
LÄHTEET
Kärkkäinen,
Veli-Matti. 2003. Christology: A Global Introduction. An
Ecumenical,
International,
and Contextual
Perpective. Grand Rapids: Baker Academic.
Köstenberger,
Margaret E. 2008. Jesus and the Feminists. Who Do They Say He Is?
Wheaton: Crossway Books.
McGrath,
Alister E. 1996. Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan.
Helsinki: Kirjapaja Oy.
McGrath,
Alister E. 2000. Modernin teologian ensyklopedia. Helsinki: Kirjapa
Oy.
Teksti pohjautuu kristologian kurssilla pitämääni luentoon feministisestä kristologiasta (Suomen teologinen opisto, kevät 2017).
Kommentit
Lähetä kommentti