Profeetat Raamatussa ja tänään
JOHDANTOA
Erinäiset
keskustelut karismaattisista ilmiöistä on puhututtanut kristillistä
kenttää kautta historian joskus enemmän, joskus vähemmän.
Erityisen huomion se on saanut kuitenkin viimeisen reilun sadan
vuoden aikana. Jotkut ovat puhuneet suurista Hengen vuodatuksista,
uusista helluntai-kokemuksista ja seurakunnan erityisistä
voimaannuttamisen ajoista. On myös ääniä, jotka ovat arvioineet
kyseisiä ilmiöitä ja liikehdintöjä paljon varauksellisimmin
sanoin. Jotkut taas ovat nähneet tällaisten olleen pelkkää
pinnallista hurmoksellisuutta tai itsensä paholaisen työtä. Kun
kyse on kristittyjen yhteydestä, kyse on silloin erilaisten ihmisten
yhteenliittymisestä Kristuksen näkymättömässä
seurakuntaruumiissa. Kristus yhdistää erilaisista taustoista ja
lähtökohdista tulevat seuraajansa yhdeksi perheeksi, sisariksi ja
veljiksi. Ja koska me kristitytkin olemme keskenämme erilaisia, se
tarkoittaa myös sitä, että rakennumme yhdeksi temppeliksi
erilaisia näkemyksiä omaavina.
Kristityn
elämän peruslähtökohtana on, että hänen ohjenuorana opissa ja
elämässä toimii Raamattu, joka on Jumalan Sana, Hänen erityinen
ilmoituksensa ihmiskunnalle. Näin ollen käsitystemme ja
näkemystemme tulisi pohjautua ensisijaisesti Raamatun ilmoitukseen.
Mutta mitä silloin, kun erilaiset näkemykset jotka perustellaan
Raamatun sanalla, kohtaavat? Onko erilaisuudelle tilaa ja missä
suhteessa? Koska puhutaan kehällisistä asioista, jossa eriävät
näkemykset voivat elää rinta rinnan ja koska luovuttamattomista
ydintotuuksista, joista pyritään pitämään tiukasti kiinni?
Milloin voidaan puhua teologisista virheistä ja milloin
suoranaisista harhaopeista? Rajanveto käytännössä on kuin veteen
piirretty viiva.
Voidaan
löytää esimerkkejä, jolloin kompromisseja on tehty liiaksikin
totuuden kustannuksella ja taas on olemassa myös tapauksia, jossa
pienikin erimielisyys on tuomittu harhaopiksi. Yksi tällainen aihe
koskee juurikin karismaattisten ilmiöiden arviointia. Aihe on herkkä
ja helposti tunteita nostattava, sillä arvioidessa jonkin ilmiön
Raamatullisuutta, tulee väkisinkin arvioineeksi toisen ihmisen
kokemuksellisuuden aitoutta ja ehkäpä jopa vilpittömyyttä. Siksi
tästä keskusteltaessa mielestäni tulisi muistaa yhtä lailla niin
kokemusten todellisuus ihmiselle itselleen (olivatpa ne sitten
raamatullisia tai ei) ja se Raamattu asiasta sanoo. Emme voi kieltää
ihmiselämässä koetun tapahtuman subjektiivisuutta mutta emme
myöskään sitä mitä Raamattu sanoo ja mitä taas se ei sano.
Tutkielmassani
tartun aiheen yhteen osa-alueeseen, profeettojen toimintaan. Koska
karismaattiset liikehdinnät ovat osaltaan olleet vaikuttamassa
sellaisten käsitteiden kuin ”apostoli” tai ”profeetta”
yleistymistä, olen pyrkinyt näissä puitteissa ottamaan selvää
voidaanko tämän päivän ”profeetoille” löytää vastaavuutta
Raamatusta. Tutkielma alkaa ensiksi käsitteen määrittelyllä,
jonka jälkeen vertailen Vanhan testamentin ja Uuden testamentin
profeettojen toimintaa erilaisista näkemyksistä käsin. Tätä
taustaa vasten katson ”profeettojen” toimintaa aikanamme jonka
jälkeen vielä annan asiasta oman arvioni.
MÄÄRITELMIÄ
Käsite
”profeetta” sellaisenaan on yleisuskonnollinen ilmiö. Tällaiseen
toimintaan on liittynyt erityisesti kyky nähdä tulevaisuuteen ja
ennustaa tulevia asioita ja tapahtumia. Raamatussa profeettojen
toiminta ilmenee paljon monimuotoisempana. Profeetta on henkilö,
joka julistaa ja ilmoittaa jumalallisen tahdon jotakin tiettyä
tarkoitusta varten. Raamatun profeettojen julistuksessa on useasti
läsnä voimakas tulevaisuuteen tähtäävä eskatologinen piirre,
mutta yhtä lailla siinä on läsnä nykyhetki, jossa profetia on
lausuttu. Profeetat toimivat Jumalan lähettämina, puhuen Hänen
nimessään, välittäen suoraan jumalallisen ilmoituksen sen
vastaanottajille. Kun profeetta tuo esille profetiansa, oletettua on
että Jumala puhuu silloin hänen kauttaan.
Raamattu
todistaa niin Vanhan kuin Uuden testamentinkin puolella monissa
kohdin, kuinka kaikki profetiat eivät ole lähtöisin Jumalasta.
Raamatun puhuessa profeetoista, voidaankin usein nähdä jännite
aidon, Jumalan lähettämän profeetan ja valheprofeetan välillä.
Miten aito, Jumalan lähettämä profeetta voitiin erottaa väärästä
profeetasta? Profeetta-instituution arvioinnin perusteet löytyvät
Deut.13:2-12 ja Deut. 18:15-22. Tekstit tuovat ensinnäkin ilmi sen,
että aito profeetta on Jumalan kutsuma, joka panee sanansa profeetan
suuhun. Ne, jotka eivät tätä profeettaa kuule, joutuvat tilille
Jumalan kanssa. Jumala myös toteuttaa profetiassa esiintyneen
ennustuksen. Profeetan tehtävänä oli puhua Jumalan nimessä
kaikki, mitä Jumala sanoi ja ainoastaan se, lisäämättä tai
ottamatta siitä mitään pois. Väärän profeetan tunnisti kahdella
tavalla: joko hänen ennustuksensa ei toteutunut tai sitten se
toteutuikin, mutta profeetta alkoi johdattamaan kuulijoitaan
epäjumalanpalvelukseen. Tällaiselle profeetalle tuli langettaa
rangaistukseksi kuolemantuomio. Yhteenvetona aidon profeetan
kriteereiksi voitaisiin siis tiivistää erehtymätön ilmoitus että
teologinen puhdasoppisuus.
ONKO VT:N JA UT:N PROFEETOILLA EROA?
Tämän
päivän karismaattisista ilmiöistä keskusteltaessa esiin nousee
yleensä kaksi näkemystä tai koulukuntaa. Joko pyritään
erottamaan aidot karismaattiset ilmiöt vääristä tai sitten
keskustellaan tulisiko tällaisia ilmiöitä esiintyä lainkaan.
Jälkimmäisessä tapauksessa puhutaan kahdesta eri koulukunnasta:
sessationismista, jonka
mukaan hengelliset lahjat (kuten profetoiminen, kielillä puhuminen
ja parantaminen) ovat
toimineet merkkeinä apostolisella
ajalla, vahvistaen
pelastushistoriallisen aikakauden muutosta ja siten apostolisen ajan
päätyttyä lakanneet. Toista koulukuntaa kutsutaan
kontinuationismiksi,
jonka
mukaan apostolisella ajalla ilmenneet merkkilahjat toimivat yhä
seurakunnassa. Kun nämä
koulukunnat keskustelevat profeettojen toiminnasta, ratkaisevin
kysymys nousee Raamatun antamista määritelmistä, erityisesti
profeettojen toiminnan luontoon ja jatkuvuuteen testamenttien
välillä.
Kontinuationismissa
tehdään ero Vanhan ja Uuden testamentin profeetoilla ja heidän
tehtävänsä olemuksella, kun taas sessationismisssa
profeettojen nähdään toimivan samalla tavoin niin Vanhan kuin
Uuden liiton puolella.
Kun
kontinuationistit
väittävät Vanhan ja Uuden testamentin profeettojen välillä
olevan eroa, he tekevät eron kahden erilaisen profetoimisen välillä.
On profeettoja, jotka puhuvat
ehdotonta ja erehtymätöntä Jumalan sanaa, joka sellaisenaan on
myös tallennettu Raamattuun. Ja sitten profeettoja, joiden tehtävä
ei niinkään ollut välittää Jumalan sanallista ilmoitusta, vaan
ennemminkin Hänen läsnäoloaan kansansa keskellä. Tällaisten
profeettojen ennustuksissa saattoi ilmetä joitakin epätarkkuuksia
ja siksi Uuden testamentin puolella Paavali ohjeisti seurakuntia
arvioimaan tällaisia ilmoituksia. Sessationistit
näkevät Jumalan profeetan toimivan lähtökohtaisesti aina samalla
tavalla. Profeetta välittää Jumalan sanallista, virheetöntä
ilmoitusta vastaanottajilleen. Kun profeetta profetoi, Jumala puhuu
silloin hänen kauttaan suoraan. Joitakin
keskusteluissa nostettuja
esimerkkitekstejä, ovat mm.
Num.11:16-30; Apt.21:8-14;
1.Kor.12-14; Ef.2:19-22; 3:5, 4:7-13; 1.Tess.5:19-21.
Num.11:ssa
kerrotaan kuinka Mooses saa avukseen 70 Israelin kansan vanhinta. Hän
oli ensiksi valittanut Herralle raskasta kutsumustaan, jonka johdosta
Herra otti Mooseksen yllä ollutta henkeä ja antoi sitä vanhinten
ylle. Tämän seurauksena kansan vanhimmat profetoivat, mutta
ainoastaan tuon kerran. Joosuan ilmoittaessa Moosekselle, että henki
laskeutui myös niidenkin vanhinten ylle, jotka eivät olleet
kokoontuneet Mooseksen luo, Mooses
vastasi: ”Oletko kateellinen minun puolestani? Kunpa koko Herran
kansa olisi profeettoja ja Herra
antaisi henkensä tulla heidän päälleen!” (Num.11:29). Lauseessa
on nähty molemmin puolin keskustelua profeetallinen kaipaus, joka
ennustettiin uudelleen profeetta Jooelin toimesta (Jooel.3:1-5) ja
joka lopulta toteutui Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeisenä
helluntaina (Apt.2.). Kontinuationistien
parissa Mooseksen ja kansan vanhinten toiminnassa on nähty eroa. Kun
Jumala puhui Mooseksen kautta, hän välitti Jumalan sanallista
ilmoitusta. Vanhinten profetoinnin on taas nähty ennemminkin
osoituksena Jumalan läsnäolosta, eikä niinkään Jumalan
sanallisesta ilmoituksesta. Toisaalta ero Mooseksen ja vanhinten
toiminnan välillä voidaan nähdä heidän jumalasuhteessaan,
eikä niinkään heidän toimintatavoissaan. Mooses valitti raskasta
kutsumustaan (tuskin siis suhdettaan Jumalaan), eikä olisi tahtonut
pitää ainutlaatuista asemaa kansan parissa. Hän
sanoi, että ”kunpa koko Herran kansa olisi profeettoja”. Tästä
voidaan tulkita, ettei Moosesta olisi haitannut, jos kansasta olisi
noussut
useampia, hänen kaltaisia
profeettoja, jotka hänen
tavoin välittivät Jumalan sanaa kansalle. Siten
ajatus pelkästä Jumalan läsnäolon välittämisestä vaikuttaisi
kavennetulta näkökulmalta.
Apt.21:ssa
kerrotaan Uuden testamentin harvoista nimetyistä profeetoista,
Agaboksesta (muita nimeltä mainuttuja profeettoja: Hanna,
Luuk.2:36-38; Antiokian
seurakunnan johtajia, Apt.13:1;
Juudas ja Silas, 15:32).
Agaboksen asema profeettana
ja hänen toimensa olemus jakaa näkemyksiä. Kontinuationistit
näkevät Agaboksen profetoinnin erilaisena verrattuna esimerkiksi
Vanhan testamentin ns. ”kirjaprofeettoihin”. Agaboksen
profetiaa
Paavalin vangitsemisesta on
pidetty epätarkkana (Apt.21:31-33)
ja siten nähty edustavan Uuden testamentin aikaista profetoimista,
joka sellaisenaan ei ole täysin erehtymätöntä. Ja koska Paavali
vielä vastusti profetian johdosta nousseita varoituksia, ei
Agaboksen sanoilla nähdä olevan samanlaista auktoriteettia kuin
Vanhan testamentin profeetoilla.
Sessationistit
näkevät taas Agaboksen Vanhan testamentin profeettojen kaltaisena.
Tämä näkyy jo profetian alkusanoissa, jotka vastaavat Vanhan
testamentin profeetallista julistuskaavaa (VT: ”Näin sanoo HERRA”,
UT: ”Näin sanoo Pyhä Henki”). He
näkevät myös profetian toteutuneen täysin (Apt.21:31-33; 28:17).
Se, että Paavali vastusti saamiaan profetioita, ei tarvitse
tarkoittaa, että hän olisi vastustanut Pyhää Henkeä. Tarkemmin
luettuna profetia vain toi
ilmi, miten Paavalin tulisi
käymään ja tämän johdosta muut alkoivat varoittaa häntä
menemästä Jerusalemiin. Se, oliko Agabos yksi näistä
varoittajista, ei ilmene itse tekstistä. Kontinuationistit
sanovat, että mikäli Agabos oli profeetta tässä merkityksessä,
hänen kauttaan tullutta ilmoitusta olisi pitänyt olla enemmänkin
tallennettuna Raamattuun. Tässä kohden sessationistit
vetoavat esimerkiksi niihin
moniin Vanhan testamentin profeettoihin, joita ei lueta ns.
kirjaprofeettojen joukkoon. Kuka kiistää esimerkiksi sellaisten
henkilöiden kuin Naatanin, Elian tai Elisan profetioiden
jumalallisen arvovallan, vaikkei heidän kaikkia profetioita (joita
voidaan ehdottomasti olettaa olevan enemmän kuin ne mitkä ovat
kirjatut; vrt. myös Paavalin
kadonneet kirjeet) ole
kirjattu Raamatuun? Tai
niiden
profeettojen,
jotka kuningas Ahabin palatsin päällikkö Obadja piilotti luoliin
Elian päivinä
(1.Kun18:3,4)? Heidän
sanomistaan ei ole minkäänlaista mainintaa ja kuitenkin Raamatussa
heidät kuvataan ”Herran
profeetoiksi” (1.Kun.18:4). Olisiko heitä nimetty sellaisiksi, jos
heidän sanomansa olisi pitänyt sisällään epätarkkuuksia?
Tuskin. Elia ei ollut ainoa
profeetta, vaikka sellaiselta hänestä välillä tuntuikin.
Ehkäpä
eniten käytetyt tekstit löytyvät 1.Korinttilaiskirjeestä ja sen
luvuista 12-14. Luvut pitävät sisällään muutakin aineistoa
karismaattisten ilmiöiden arvioimiseen, mutta huomioin
tässä kohdin vain pintapuolisesti profetoinnin
ja siihen liittyvän
arvioinnin.
Kontinuationistien
voimakkaimpia argumentteja Vanhan ja Uuden testamentin profeettojen
eroavaisuuteen liittyy profetoinnin arvioimiseen (1.Kor.14:29).
Profetioita tulee arvioida, koska
ne eivät
ole erehtymättömiä. Näin
ollen kaikki tulee koetella, jonka jälkeen siitä voidaan ottaa se,
mikä on hyvää (1.Tess.5:19-21).
Sessationistit
esittävät tähän
kriittisen kysymyksen. Mikäli
kontinuationismissa
uskotaan, että Uuden testamentin profetiat
vastaavat tämän päivän profetoimista, jolla
ei kuitenkaan
ole samaa arvovaltaa kuin Raamatulla ja ne kuitenkin
tulisi koetella Raamatulla,
miten profetioiden koetteleminen toteutettiin tuolloin, kun ei ollut
koko Raamatun ilmoitusta vielä saatavilla? Selväähän on, että
Jeesuksen ja apostolien toiminta ja opetukset toivat mukanaan uutta,
kehittyvää ilmoitusta tuonaikaiseen pelastushistorialliseen
hetkeen, joten vertailupohjaa ei kaikkeen löytynyt Vanhasta
testamentista (esim. pakanoiden asema,
ympärileikkaus ja sapatin pitäminen). Sessationistit
näkevätkin, että arviointi koski profeettoja itseään, jolloin
heidät arvioitiin samalla tavoin kuin Vanhan testamentin aikana:
mikäli profeetta puhui jotain, mikä ei toteutunut tai mikäli se
johti poispäin Jumalasta, kyseessä oli väärä profeetta
(Matt.7:15-23; 1.Joh.4:1-3). Jumalan
lähettämät profeetat välittivät Jumalan suoran sanallisen
profetian seurakunnalle, joka arvioiduttua otettiin Jumalan sanana.
Kontinuationistit
ovat vedonneet 1.Kor.14:37,
jonka mukaan Paavalin sanoilla olisi suurempi auktoriteetti, kuin
seurakunnassa olevien profeettojen, kirjoittihan hän heille nämä
ohjeistukset ”Herran käskynä”. Kohta voidaan kuitenkin ymmärtää
tavalla, jossa Paavalia viittaa korinttilaisiin ja sanoo, että
mikäli keskuudessanne on aito Jumalan profeetta, hän ei toimi
vastoin näitä ohjeistuksia. Ovathan ”profeettojen henget
profeetoille alamaiset” (1.Kor.14:32). Sitten hän vielä sanoo
jakeessa 38: ”Jos joku ei tätä tunnusta, häntä itseään ei
tunnusteta.”. Toisin sanoen
apostolin ja Jumalan profeettojen välillä ei vallitse ristiriitaa,
sillä ne molemmat välittävät Jumalan sanan seurakunnalle.
Viittaus
apostoleihin profeettojen yhteydessä
vie katsauksen Efesolaiskirjeeseen. Kirjeessä
mainitaan kolme kertaa ”profeetat”, joista jokaisessa ne
esiintyvät sanan ”apostolit” jälkeen (Ef.2:20; 3:5; 4:11).
Ef.4:11 on käytetty kontinuationistien
parissa todisteena siitä, että mikäli seurakunnassa on olemassa
yhä opettajien, paimenien ja evankelistojen toimi, miksi se ei
koskisi enää apostoleja eikä profeettoja? Sessationistien
(sekä myös joidenkin kontinuationistienkin)
mielestä kohta tulisi tulkita
sitä edeltävien mainintojen valossa. Ef. 2:20 puhuu Jumalan
seurakunnan rakentuvan ”apostolien ja profeettojen perustukselle”
jossa on ”kulmakivenä itse Kristus Jeesus”. Näin ollen
seurakunta jatkaa kasvuaan perustuksesta, joka on jo laskettu.
Jotkut
kontinuationisti näkevät
Paavalin viittaavan profeetoilla Vanhan testamentin profeettoihin,
mutta kun tekstiä jatkaa muutaman jakeen eteenpäin, voidaan todeta,
että kyse on tuosta kyseisestä hetkestä (Ef.3:5, Kristuksen
salaisuus ”nyt
Hengessä ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille).
Toisin
sanoen, koska ei vielä ollut täyttä ilmoitusta, apostolit ja
profeetat rakensivat
tätä perustusta
välittäen seurakunnnalle Jumalan sanaa. Apostolien
kuollessa heidän
tilalleen ei valittu enää uusia (mm. Apt.12:2)
ja siksi saman erityisaseman voitaisiin nähdä koskevan myös
profeettojakin.
Vielä
jotkut kontinuationistit
tulkitsevat Ef.2:20 käsittävän henkilöitä, jotka ovat
apostoli-profeettoja tai apostoleja, jotka profetoivat. Tätä
näkemystä eivät edes kaikki kontinuationistitkaan
tue, joten en sen erityisemmin huomioi tätä näkemystä.
PROFEETAT TÄNÄÄN
Mihin
edellä esitetyt näkemykset sitten johtavat keskusteltaessa tämän
päivän profeetoista? Kontinuationismissa
ei nähdä ongelmaa profeettojen olemassaololla, sillä heidät
määritellään erilaisiksi kuin Jumalan erityistä ilmoitusta
välittäneet profeetat. Ja koska Raamatun ilmoitus sellaisenaan on
suljettu, ei ole odotettavissa uutta erityistä ilmoitusta Jumalalta.
Kun tämän päivän
profeetat puhuvat, heidän ei odoteta puhuvan erehtymättömästi ja
siksi heidän profetiansa
sisältö tulee koetella Raamatun
sanalla.
Sessationismissa
edellä kuvatut johtopäätökset tuovat ongelmia. Esimerkiksi miten
Raamattu voi toimia profetian mittarina, jos Jumala yhä puhuu? Joko
Jumala puhuu tai sitten Hän ei puhu. Tähän kontinuationistien
parissa voidaan vastata, että Raamatun ilmoitus, erityisesti sen
profeetallisuus on koeteltu ja oikeaksi havaittu historian saatossa.
Mutta takaako silloin yhtenevyys Raamatun opetuksen kanssa vielä
profetian jumalallisen alkuperän? Tähän sessationistit
vastaavat kieltävästi (perusteluna mm. Mark.3:11 ja Apt.16:16-18).
Jopa riivaajatkin tunnustavat Raamatun opetuksen.
Entäpä
jos profetia on täysin Jumalasta? Tulisiko sen saada silloin
samanlainen arvovalta Raamatun ilmoituksen kanssa (tämä ajattelu ei
ole ongelmallista uskonnoissa ja lahkoissa, joissa uskotaan
jumalallisen ilmoituksen jatkuvan yhä, kuten mormonien parissa)?
Mikäli profeetan toiminta ymmärretään yhteneväksi testamenttien
välillä, johdonmukaista olisi ajatella, että kyllä. Ja mikäli
profeetta toi esille uutta ilmoitusta ensimmäiselle vuosisadalla,
mikä estäisi uuden ilmoituksen julistamista tänäkin päivänä?
Näin ollen keskustelu profeetan toimesta koskee väistämättä myös
oppia Raamatusta, sen jumalallisuudesta että
ilmoituksen laadusta ja sen
lopullisuudesta.
ARVIOINTIA
Kirjoittaessani
arvioita tästä aiheesta, tahdon tuoda tähän mukaan hieman
henkilökohtaista näkökulmaa. Tutkielmani alussa mainitsin aiheen
olevan toisinaan herkkä ja tunteita nostattava. Onhan aiheen
käsittely kytköksissä ihmisten erinäisiin kokemuksiin ja jopa
jonkun kutsumukseenkin. Ensiksikin, pohdintani tarkoitus ei ole
loukata ketään. Tahdon ennemminkin herättää ajattelevaa
keskustelua, jossa erilaiset näkemykset voisivat kohdata toisensa
avoimesti. Toiseksi, pohdintani eivät yksinomaan nouse
norsunluutornissa tehdyistä päätelmistä, sillä erityisen paljon
ajattelemisen aihetta minulle ovat antaneet kohtaamiset erilaisten
ihmisten kanssa seurakunnan arjessa.
Kun
arvioin profeetan toimintaa, profetoimista tai ylipäätään mitä
tahansa karismaattista ilmiötä, en suorita arviota täysin
ulkopuolisen näkökulmasta. Oma hengellinen taustani on vahvasti
kytköksissä karismaattisuuteen. Olen kasvanut kodissa, jossa
karismaattisuus on ollut arkipäivää ja elänyt seurakuntien
keskellä, jotka ovat vahvasti painottaneet Pyhän Hengen toimintaa
tällä tavoin. Paljon olen kuullut profetioita, useita ollut
ottamassa niitä vastaan ja joitakin saattanut itsekin antaa. Kaiken
tämän olen tehnyt siinä uskossa, että palvelen Jumalaa ja Hänen
seurakuntaansa. Olen ajatellut voimallisen saarnan yhden elementeistä
olleen profetoiminen ja ikäänkuin profeetan arvovallalla puhuminen
(vaikkakin itsessään sanaa ”profeetta” kohtaan olen syystä tai
toisesta ollut varauksellinen).
Tänä
päivänä ajattelen kuitenkin toisin. Paljon vaikutusta on ollut
epätarkkojen ja suoranaisesti väärien profetioiden kuulemisella.
Aluksi niitä on saattanut pitää Jumalalta tulleena sanomana, mutta
jälkeenpäin se on osoittautunut harhaluuloksi. Kun lukee Raamatun
profeetoista ja katsoo tämän päivän ”profeettoja”, en näe
heidän toiminnallaan paljoakaan yhteistä. Mutta tämä ei saanut
minua vielä aluksi ajattelemaan, etteikö profeettoja silti olisi.
Olinhan kuullut kuitenkin profetioista, jotka olivat toteutuneet.
Ajattelin, etten haluaisi heittää lasta pesuveden mukana.
Myöhemmin
aiheelliseksi kysymykseksi nousikin, onko siellä pesuvedessä
koskaan sitä lasta sitten ollutkaan? Minun oli uskaltauduttava
pohtimaan mistä omat ”jumalalliset ilmoitukseni” nousivat.
Paljon sanoman sisältöön vaikutti se, mitä saatoin tietää
jostain ihmisestä jo etukäteen. Ja jos kyseessä oli tuntematon
ihminen, mieleeni nousi asioita, joita olen viimeksi pohtinut, jonka
jälkeen ne muotoutuivat tavalla, joka ei ole liian
yksityiskohtaista, vaan sellaista joka sopisi melkein kaikille.
Kaikessa tässä ajattelin vilpittömästi palvelleeni Jumalaa ja
Hänen seurakuntaansa, vaikka olen aina ollut varausellinen nimeämään
ketään profeetaksi, vielä vähemmän itseäni.
Kun
olen pohtinut profeetta-käsitetta Raamatun aineiston valossa, olen
tullut vakuuttuneeksi sessationistien
tavoin siitä, että profeetan toiminta tulee nähdä samanlaisena
niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissakin. Ja mikäli uskon
profeettojen välittäneen ehdotonta Jumalan sanaa sellaisenaan, on
enää vaikea ajatella kyseisen toimen terveeseen olemassaoloon.
Muussa tapauksessa kohtaan ongelmia Raamatun riittävyyden ja
kaanonin lopullisuuden kanssa. Toisaalta on myönnettävä, ettei
kumpikaan osapuolista, kontinuationismi
kuin sessationismikaan
esitä näkemyksiään täysin ongelmitta. Esimerkiksi
1.Kor.13:8-12 sallii tulkinnan, jonka mukaan profetoiminen muiden
lahjojen ohella jatkuisi Herran paluuseen asti, mutta se ei pakota
siihen. Suuremmat ongelmat
näen kuitenkin näkemyksessä,
jonka mukaan profeettoja on yhä olemassa. Jumalan
lähettämä profeetta julistaa sanallisen ilmoituksen Jumalalta. Ja
mikäli tällaisia yhä esiintyisi, tulisi silloin kysyä, onko
Raamattu Jumalan lopullinen ilmoitus itsestään ihmiskunnalle?
Onko
sitten tällaisella näkemyksellä jotakin annettavaa seurakunnalle?
Mielestäni on. Jo alkaenkin siitä, ettei tulisi ottaa valikoituja
asioita Raamatusta täysin itsestäänselvinä, ikään kuin muulla
tavoin ajatteleminen olisi täysi mahdottomuus. Tätä on
havaittavissa Suomen vapaan kristillisyyden kentässä, jonka
perinteeseen ei niin voimakkaasti istu sessationistinen käsitys. Jos
tässä asiassa uskaltaa poiketa enemmistöstä, saattaa osakseen
saada hämmennystä, varauksellisuuttaja ja jopa vihamielisyyttä.
Tämä on mielestäni yksi niistä opillisista kysymyksistä, joka
mielestäni juurikin toimisi peilinä vastakkaiselle näkemykselle.
Tottuneita käsityksiä olisi hyvä pyrkiä haastamaan.Tarkoitus ei
kuitenkaan olisi luoda vastakkainasettelua, vaan olla luomassa
näkökulman laajenemista.
Erityisesti
toivoisin tämän saavan ihmiset tarttumaan yhä innokkaammin
Raamattuihinsa. Ja tällä tarkoitan niin sessationistejakin kuin
kontinuationistejakin. Jos syventyvät vakaumukset saavat kristityt
ottamaan todesta Raamatun ilmoituksen, syttyen sille, haluten elää
Jumalan kunniaksi lähimmäistään palvellen ja vieden sanomaa
Jeesuksesta Kristuksesta aina maailman äärin saakka, on keskustelu
eriävien näkemysten välillä tuottanut hyvää hedelmää.
Jos
tämä kuitenkin loukkasi jotakuta, sille en mahda mitään. Se ei
ollut tarkoitukseni.
LÄHTEET
Houston,
G. 1990. Kuka on oikea profeetta? Profetia-ilmiö Raamatussa ja
tänään. Kauniainen: Perussanoma Oy.
Iso
Raamatun tietosanakirja. Osa 5. 1991. Vantaa: Ristin Voitto ry.
Katanovic,
A. The End of Charismatic Gifts.
http://www.house-church.net/doctrines/church-practise/charisma.html
Schreiner,
T. Why I Am a Cessationist.
https://www.thegospelcoalition.org/article/why-i-am-a-cessationist
Schwertley,
B. Spiritual Gifts, Part 2. Prophecy.
http://www.reformedonline.com/uploads/1/5/0/3/15030584/spiritual_gifts2.pdf
Simonian,
C. A Challenge Against the Cessation of Prophecy.
http://www.ourvineyard.org/files/ON_THE_CESSATION_OF_PROPHESY_web.htm
Teksti pohjautuu pneumatologian kurssilla pitämääni luentoon profeetoista Raamatussa ja nykyään (Suomen teologinen opisto, kevät 2017).
Teksti pohjautuu pneumatologian kurssilla pitämääni luentoon profeetoista Raamatussa ja nykyään (Suomen teologinen opisto, kevät 2017).
Kommentit
Lähetä kommentti